teema: | Töömälu treeningu mõju hüperaktiivsetele lastele |
---|---|
tunnusnumber: | ETF5689 |
projekti tüüp: | Eesti Teadusfondi grant |
erialad: |
5.5. Pedagoogika |
seisund: | lõppenud |
asutus: | TÜ Haridusteaduskond |
projekti juht: | Jaan Kõrgesaar |
kestus: | 01.01.2004 - 31.12.2005 |
kirjeldus: | Kaheaastase uurimuse eesmärk (ja tööhüpotees) on hüperkineetiliste häiretega (RHK-10) laste hüperaktiivsuse vähendamine nende töömälu treeningu abil. Töömälu defitsiiti seostatakse sagedase lapseeas sageli esineva tähelepanu defitisiidi/hüperaktiivsuse häirega (ADHD - attention deficit hyperactivity disorder DSM-IV alusel; 3-8% kooliõpilastest). Oletatakse, et töömälu treeninguga saab vähendada hüperaktiivsussümptomaatikat (Klingberg, 2000). Klingbergi disainitud treeningprogrammi katsetades leiti, et vähenes katseisikute motoorne aktiivsus, kontrollgrupiga võrreldes paranesid järeltesti tulemused. Paraku viidi eksperiment läbi väikese arvu katseisikutega, osade andmete kogumine ebaõnnestus, ei kontrollitud, efekti püsivust ja laienemist väljapoole laboritingimusi. Planeeritav uurimuses korrata Klingbergi jt eksperimenti täiendatud kujul. Lisaks uuritakse töömälu treeningu efekti kerge vaimse alaarenguga lastel, kuivõrd on leitud, et nendegi kesksemaid vaegusi peitub töömälus, lisaks kaasneb nende primaarsele diagnoosile sageli hüperaktiivne käitumine. Tõendatud efektiivsusega treeningprogrammi rakendamine oleks oluline samm hüperkineetiliste häiretega laste rehabilitatsioonis (seni kasutatakse stimulaatoreid, doseeritakse infot ja struktureeritakse keskkonda). Uuritavad: ca 40 Tartu Herbert Masingu koolis ja Vastseliina Sanatoorse Internaatkoolis õppivat F90 diagnoosiga 10-12 a. õpilast; ca 20 Tartu Kroonuaia Kooli sama vanad F70 diagnoosiga õpilast; nimetatud koolide õpetajad; katses osalevate laste vanemad. Eksperimendiks (töömälu treening) disainitakse kindla süzeega animeeritud mänguline arvutiprogramm, enne ja peale testimist viiakse läbi õpilaste uuring nende kognitiivse funktsioneerimise taseme kindlaksmääramiseks. Sama uuringut korratakse kahe kuu möödudes. Õpetajatelt ja lastevanematelt saadakse andmed efekti püsivuse kohta vastava küsimustiku abil.¿¿¿¿ |
projektiga seotud isikud | ||||
---|---|---|---|---|
nr | nimi | asutus | amet | |
1. | Anu Aavik | Tartu Ülikool | koordinaator | |
2. | Jaan Kõrgesaar | TÜ Haridusteaduskond | professor |