teema: | Koolilaste vaimse arengutaseme hindamine ja õpiedukust mõjutavad tegurid |
---|---|
tunnusnumber: | ETF5677 |
projekti tüüp: | Eesti Teadusfondi grant |
erialad: |
5.5. Pedagoogika 5.6. Psühholoogia |
seisund: | käimasolev |
asutus: | TÜ Sotsiaalteaduskond |
projekti juht: | Jüri Allik |
kestus: | 01.01.2004 - 31.12.2006 |
kirjeldus: | Käesoleva projekti eesmärgiks on uurida representatiivse valimi alusel Eesti koolilaste kognitiivsete võimete arengut ajas ning analüüsida, millisel määral sõltub kooliedukus õpilaste vaimsetest võimetest ja isiksuslikest näitajatest. Seejuures on tähelepanu keskmes järgnevad alateemad: * Eesti 7-18 aastaste koolilaste vaimsete võimete normid. Eesmärgiks on välja töötada vanuselised ja soolised normid Raveni Standartsete Progresseeruvate Maatriksite (Raven's Standard Progressive Matrices ehk SPM) jaoks. SPM on üks maailmas enam kasutust leidnud mõõtevahend laste ja noorukite vaimse võimekuse arengutaseme hindamiseks, mida peetakse üheks kõige paremaks üldise vaimse arengutaseme mõõtmisvahendiks. * Vaimsete võimete püsivus ja muutlikkus. Eesmärgiks on kindlaks teha, milline SPM abil mõõdetud vaimsete võimete ajaline stabiilsus. Kestus- ehk longituuduuringu abil on kavas testida samu katseisikuid paari aastase vahega ja teha kindlaks, mis vaimsete võimete tasemes ja struktuuris aja jooksul ja erinevates vanustes muutub ning püsib ajas stabiilsena. * Akadeemilist edukust mõjutavad tegurid: võimed, isiksus ja keskkond. Eesmärgiks on välja selgitada peamised tegurid, mis määravad kindlaks Eesti koolilaste akadeemilise edukuse. Peamisteks tegurite rühmadeks on laste vaimne võimekus, nende isiksuslikud omadused (kaasa arvatud enesehinnang ja motiveeritus) ja erinevad keskkondlikud faktorid nagu elukeskkond (maa-linn), kooli headus (tavakoolid vastandina "eliitkoolidele") jne. |
projektiga seotud isikud | ||||
---|---|---|---|---|
nr | nimi | asutus | amet | |
1. | Jüri Allik | TÜ Sotsiaalteaduskond | professor | |
2. | Kaia Laidra | Tartu Ülikool | laborant, doktorant | |
3. | Helle Pullmann | Tartu Ülikool | projektijuht, doktorant |