teema: | Eesti koolilaste vaimse võimekuse ja sotsiaalse keskonna muutuste seos |
---|---|
tunnusnumber: | ETF5856 |
projekti tüüp: | Eesti Teadusfondi grant |
erialad: |
5.5. Pedagoogika 5.6. Psühholoogia |
seisund: | käimasolev |
asutus: | TÜ Sotsiaalteaduskond |
projekti juht: | Olev Must |
kestus: | 01.01.2004 - 31.12.2006 |
kirjeldus: | Vaimset võimekust mõõtvate testide tulemused muutuvad ajas (Lynn 1982, Flynn 1984, 1987). Reeglina testisooritused paranevad (Flynni efekt). Ent on selgunud, et efekt avaldub erinevates alltestides erinevalt, mõnede alltestide osas ilmneb hoopiski soorituste langus(Svensson, Emanuelsson & Reuterberg, 1997; Neisser, 1998; Flynn 2000, Raven 2000). J. Flynn peab tõusuefekti võtmeteguriks ühiskonna sotsiaalseid nõudeid, ehk teisisõnu seda, millistesse tegevustesse inimesed peavad vajalikuks (vaimselt) investeerida. Eestis on vaimset võimekust mõõdetud enam kui 60-aastat. On mitmeid andmestikke erinevaist ajaperioodidest, mis võimaldavad seostada muutusi laste vaimses võimekuses nende arengu ja koolituse sotsiaalse taustaga (J. Torki, J. Sõerdi, P.Keesi, K. Toimi uurimused). Projekt püstitab järgmised ülesanded: 1.Korrastada ning analüüsiks ettevalmistada kõik olulisemad võrdlusi võimaldavad andmestikud. 2. Leida vaimse võimekuse muutuste sotsiaalse tausta indikaatorid, mis võivad mõjutada testisooritusi. 3. Leida seosed laste vaimsete võimete muutuste ja sotsiaalse ning haridusliku konteksti muutuste vahel. Antud uurimuse praktiline väärtus Eesti ühiskonna jaoks seisneb selles, et aitab konkretiseerida, milliste hariduspoliitiliste ja koolikorralduslike muutustega on võimalik tõsta ühiskonna intellektuaalset kapitali.¿¿¿¿¿ |
projektiga seotud isikud | ||||
---|---|---|---|---|
nr | nimi | asutus | amet | |
1. | Aasa Must | Tartu Ülikool | projektijuht | |
2. | Olev Must | TÜ Sotsiaalteaduskond | dotsent |