teema: | Ajaloo ja traditsiooni kajastumine kirjanduslikus ja autobiograafilises diskursuses |
---|---|
tunnusnumber: | ETF6150 |
projekti tüüp: | Eesti Teadusfondi grant |
seisund: | käimasolev |
asutus: | Tallinna Pedagoogikaülikool |
projekti juht: | Mari Tarvas |
kestus: | 01.01.2005 - 31.12.2008 |
kirjeldus: | Käesoleva projekti raames uuritakse ajaloo ja traditsiooni kajastumist erinevates tekstižanrites, nii kirjandusteostes kui ka autobiograafilise suunitlusega tekstides (elulood, päevikud, kirjad jms aines). Lähtutakse eeldusest, et kirjandus, sh ka autobiograafia on koht, kus toimub elu ja pärandi mõtestamine. Konkreetsete näidete varal kirjeldatakse neid protsesse nii spetsiifiliselt eesti-saksa kultuurisuhtluses kui ka saksakeelses kirjanduses. Arvestades, et kirjandus ja ka selle äärealadele jäävad avalikkusele mitte suunatud autoreflektiivsed tekstid tekivad intertekstuaalses väljas, mida tuleb mõista selle ajaloolis-traditsioonilises seotuses, üritatakse uurida neid protsesse võrdlevalt saksa ja saksa-eesti ainese põhjal. Seega on tegemist rahvusteadusele suunatud uurimistööga, mis ühelt poolt keskendub eksemplaarsele tekstianalüüsile, mille eesmärgiks on konkreetsete tekstide toimemehhanismide sedastamine erinevatel tasanditel, teiselt poolt soovitakse anda üldistavaid metakirjeldusi. Käesoleva projekti raames uuritakse ajaloo ja traditsiooni kajastumist erinevates tekstižanrites, eeskätt autobiograafilise suunitlusega tekstides. Lähtudes eeldusest, et kirjandus, sh ka autobiograafia on koht, kus toimub elu ja pärandi mõtestamine, kirjeldatakse konkreetsete näidete varal projekti raames neid protsesse. Et näidata mitmeid kirjanduslike ja /enese/lavastuslikke sõltuvusseoseid mälu (mälestuse) ja identiteedi vahel, seab kavandatud uurimisprojekt enda eesmärgiks kirjeldada konkreetsete tekstide varal identiteedi sotsiaalset determineeritust kui ka minevikku vaatamise mõju /kultuurilisele/ identiteedile Antud projekti eesmärgiks on uurida protsesse, mis mõjutavad identiteedi ja minevikupiltide kujunemist ühe indiviidi ja suurema kogukonna lõikes. Püstitatakse hüpotees, mille kohaselt esinevad tihedad seosed ajaloo, traditsiooni ja kirjutamisviisi vahel nii kollektiivsel kui ka individuaalsel tasandil. Seega lähenetakse traditsioonilisele ainesele uudsest kultuuriloolisest vaatenurgast ning kaasatakse kultuuriloolise diskursuse avamisse ka seni kasutamata allikaid. Töö esimesel etapil keskendutakse lähtematerjali kogumisele ja süstematiseerimisele ning väiksemahulistele pilootprojektidele, et töötada välja optimaalne ajaloo ja traditsiooni kajastumise kirjeldamise mudel. Seejärel püütakse jõuda teatud üldistavale tasandile, lähtudes seejuures siiski konkreetsetest tekstinäidetest. Projekti raames on kavas viia kaks rahvusvahelist sümpoosioni. Kavas on aktiivselt osaleda rahvusvahelistel konverentsidel, et tutvustada oma uurimistöö tulemusi ja arutada probleeme kolleegidega. Samuti plaanitakse avaldada kaks temaatilist kogumikku |
projektiga seotud isikud | ||||
---|---|---|---|---|
nr | nimi | asutus | amet | |
1. | Aigi Heero | TPÜ / EHI | lektor | |
2. | Maris Saagpakk | Tallinna Pedagoogikaülikool | lektor | |
3. | Mari Tarvas | Tallinna Pedagoogikaülikool | dotsent |