teema: | Eelkoolihariduse efektiivsus ja selle jätkusuutlik areng põhikoolis |
---|---|
tunnusnumber: | ETF6073 |
projekti tüüp: | Eesti Teadusfondi grant |
seisund: | käimasolev |
asutus: | Tallinna Pedagoogikaülikool |
projekti juht: | Leida Talts |
kestus: | 01.01.2005 - 31.12.2008 |
kirjeldus: | Käesoleva projekti keskseks küsimuseks on: kuidas interpreteerida last, tema õppimist ja õpetaja osalemist selles protsessis? Üleminekul kooli peab lapse õpisoov saama uusi stimulatsioone, mis arvestavad tema varasemat kogemust ja arengutaset. Uurimuse eesmärkideks on:1)selgitada eelkoolihariduse mõju lapse toimetulekule põhikooli esimesel astmel, eesmärgiga toetada erinevate eelduste ja erinevast kasvukeskkonnast pärit laste arengu jätkusuutlikkust kõikides õppekava valdkondades. 2) Välja töötada ühine täienduskoolituse õppekava lasteaia-ja algklassiõpetajatele, arendamaks õpetajate arusaamu õppimise kontekstist ja mehhanismist koolieelsel perioodil ja esimesel kooliastmel. Oletatakse, et: 1) eelkoolihariduse mõju laste järgnevale haridusteele on püsivam sotsiaalsete oskuste ning eetikaga seotud valdkondades, st valdkondades, mida mõjutavad mitte ainult õpingud eelkoolirühmas, vaid lapse sotsiokultuuriline taust tervikuna. 2) Lasteaia-ja algklassiõpetajate hinnangud laste saavutustele on enam orienteeritud ainealastele tulemustele ning vähem üldiste kasvatuseesmärkide saavutamisele. 3) Poiste stardipositsioon koolitee algul mõjutab nende edasisi saavutusi üheksas uuritavas valdkonnas (õpioskused, sotsiaalsed oskused, keel ja suhtlemine, matemaatika, eetika, keskkond, tervis, füüsiline ja motoorne areng, kunst ja kultuur) tüdrukutest erinevalt. Metoodika. Õppimise ja arengu hindamise aluseks on laste saavutused õppekava kesksete eesmärkide täitmisel. Nendeks on: õpioskused, sotsiaalsed oskused, keel ja suhtlemine, matemaatika, eetika, keskkond, tervis, füüsiline ja motoorne areng ning kunst ja kultuur. Tegemist on longituuduuringuga, milles sama lastekontingendi saavutusi hinnatakse lasateaia viimasest rühmast alates kuni esimese kooliastme (1.-3.kl.) lõpuni. Uurimus võimaldab vähendada lõhet kahe haridusastme - eelkooli ja kooli vahel, võimaldades saada põhjalikku informatsiooni lapse õppimisest eelkoolieas ja esimestel kooliaastatel. |
projektiga seotud isikud | ||||
---|---|---|---|---|
nr | nimi | asutus | amet | |
1. | Ene Mägi | Tallinna Pedagoogikaülikool | dotsent | |
2. | Helle Sikka | Tallinna Pedagoogikaülikool | dotsent | |
3. | Natalia Zamkovaja | Tallinna Pedagoogikaülikool | dotsent | |
4. | Leida Talts | Tallinna Pedagoogikaülikool | professor | |
5. | Mare Tuisk | Tallinna Pedagoogikaülikool | lektor, doktorant | |
6. | Maie Vikat | Tallinna Pedagoogikaülikool | emeriitprofessor |