teema: Seostatud kontseptuaalse arusaamise kujunemine keskkonnaalastest probleemteemadest
tunnusnumber: ETF6612
projekti tüüp: Eesti Teadusfondi grant
erialad: 5.5. Pedagoogika
seisund: käimasolev
asutus: TÜ Bioloogia-geograafiateaduskond
projekti juht: Kai Pata
kestus: 01.01.2006 - 31.12.2008
kirjeldus: Uuringu eesmärgiks on selgitada välja õpilaste üldise seostatud kontseptuaalse arusaamise (conceptual coherence) kujunemise seaduspärasused ökoloogilistest ja keskkonnaalastest probleemteemadest traditsiooniliste ja otsusetegemise metoodikatega õpetades ja leida selle seosed õpilaste keskkonnaprobleemide alase teadlikkuse (awareness) ning dilemmaprobleemide lahendamise oskuse vahel. Töö lähtealuseks on oletus, et mõistelise seostatud arusaamise kujunemine sõltub kontekstilise seostatud arusaamise omandamisest ning mõlema koostoimel kujunevad eristatavad õpilaste üldise seostatud kontseptuaalse arusaamise tüübid. Ebapiisav üldise seostatud arusaamise tase keskkonnaalastest probleemteemadest ei võimalda õpilastel kujundada teadlikkust keskkonnaprobleemide tegelikust olemusest, mistõttu on pärsitud ka nende otsustamispädevused dilemmasituatsioonides. Varasemate uuringute põhjal võib väita, et traditsiooniliste meetoditega õpetamine ei arenda piisavalt õpilaste mõistelist ja kontekstilist seostatud arusaamist keskkonnaalastest probleemteemadest ja nende otsuste tegemise oskust. Erinevate otsuse tegemise komponente sisaldavate õpetamismetoodikate lisamine tavapärasele keskkonnaõpetusele peaks eeldatavalt tõstma õpilaste teadlikkust keskkonnaprobleemide tegelikust olemusest ning seeläbi aitama kaasa nende üldise seostatud arusaamise kujundamisele keskkonnaalastest probleemteemadest, mistõttu võiks paraneda ka nende pädevus dilemmasituatsioonides otsustamisel. Grantiprojektil on kolm tulemust:
I.Töötatakse välja üldine mõistelise ja kontekstilise seostatud arusaamise kujunemise mudel keskkonnatemaatika näitel.
II.Leitakse mõistelise ja kontekstilise seostatud arusaamise kujunemise seosed keskkonnaprobleemide alase teadlikkuse ja otsustamispädevusega dilemmasituatsioonides.
III.Kirjeldatakse, milline on otsustamismetoodikate mõju seostatud kontseptuaalse arusaamise kujunemisele.

projektiga seotud isikud
nr nimi asutus amet  
1.Kai PataTartu Ülikool