teema: Õpiobjektide ja keskkondade optimiseerimine lähtuvalt õpiteooriatest
tunnusnumber: ETF5996
projekti tüüp: Eesti Teadusfondi grant
erialad: 2.9. Süsteemitehnika ja infotehnoloogia
5.5. Pedagoogika
seisund: käimasolev
asutus: TÜ Bioloogia-geograafiateaduskond
projekti juht: Tago Sarapuu
kestus: 01.01.2004 - 31.12.2007
kirjeldus: Projekt uurib õpiobjektide (ÕO-de) omadusi, mis mõjutavad õppijate probleemide lahendamise ja otsuste tegemise oskusi ning kuidas integreerida ÕO-de vastavaid karakteristikuid nende metaandmetesse ja koostamise juhenditesse. Lisaks sellele selgitatakse välja, mlline on erinevate toetussüsteemide mõju õpilaste teaduslike arusaamade kujunemisele ÕO-de vahendusel toimuvas õpiprotsessis uurimuslikus ja ühisõppelises keskkonnas. Seejuures eeldatakse, et õpilaste arusaamade kujunemine sõltub konkreetsetest õpiteooriatest lähtuvatest ning ÕO-de metaandmetes ja spetsifikatsioonides kajastust leidnud toetussüsteemidest.Ühtlasi töötatakse välja ÕO-de rakendamisega seonduv õpikeskkonna optimaalne mudel, mis arvestab õppuri individuaalseid vajadusi ning mis lähtub kaasajal enamaksepteeritud õpiteooriatest. Seejuures piiritletakse individuaalsete vajaduste lähtekarakteristikud ja õpiteooriate põhiprintsiibid ning integreeritakse need ÕO-de standardiseeritud metaandmetesse. Projekti realisserimise tulemusel väljatöötatud ÕO-de saab rakendada unifitseeritud õpikeskkondades nii uurimusliku kui ka ühisõppe eesmärkidel. Projekti täitmise käigus täiustatakse OÕ-de metakeele standardeid, luuakse vastavalt väljatöötatud teoreetilistele alustele täiendavaid O-de ja nende rakendamiseks vajalikke toetussüsteeme, mis integreeritakse ÕO-de kasutamiseks sobilike ja optimaalsete õpikeskkondadega. Väljatöötatud prototüüpe katsetatakse pilootuuringutes ning rahvusvahelistes võrdlusuuringutes. Saadud tulemused on rahvusvahelises plaanis olulisel kohal ÕO-de metaandmete ja spetsifikatsioonide standardiseerimise aluste edasiarendamisel, Eesti seisukohalt leiavad aga tulemused rakendust nii üldhariduskoolide kui ka kõrgkoolide jaoks sobilike virtuaalsete õppesüsteemide loomisel ja nende vastavusse viimisel kaasaja õpirteooriatega.

projektiga seotud isikud
nr nimi asutus amet  
1.Kristjan AdojaanTartu Ülikooldoktorant 
2.Kaire JõgiTartu Ülikooldoktorant 
3.Kai PataTartu Ülikoolteadur 
4.Margus PedasteTartu Ülikoolteadur 
5.Tago SarapuuTÜ Bioloogia-geograafiateaduskonddotsent 
6.Leo VõhanduTartu Ülikooljuhataja kt.emeriitprofessor