teema: Elukestev õpe formaalharidussüsteemis osalejate vaatevinklist
tunnusnumber: ETF6893
projekti tüüp: Eesti Teadusfondi grant
erialad: 5.3. Sotsioloogia
seisund: käimasolev
asutus: Tallinna Ülikooli Rahvusvaheliste ja Sotsiaaluuringute Instituut
projekti juht: Rein Vöörmann
kestus: 01.01.2006 - 31.12.2008
kirjeldus: 1970. aastate algul UNESCO poolt tõstatud idee elukestvast õppimisest on tänapäeval pälvinud nii akadeemiliste ja poliitiliste ringkondade kui ka rahvusvaheliste organisatsioonide tähelepanu. See on tingitud eelkõige asjaolust, et õppimine, laiemalt aga teadmiste omandamine tervikuna on globaliseeruvas maailmas hõivamas aina olulisemat kohta inimese elus, sest me liigume ühiskonda, kus täiskasvanute õppimine on majandusliku ellujäämise üks tingimusi. Elukestva õppe problemaatika on äärmiselt aktuaalne ka Eestis, seda vaatamata paljukiidetud Eesti inimeste kõrgele tööalasele kvalifikatsioonile. Tegelikkuses kvalifitseeritud tööjõudu ikkagi napib.
Käesolev projekt käsitleb täiskasvanute (so inimeste, kelle peamine sotsiaalne roll ei ole õppimine) õppimist formaalharidussüsteemis, kusjuures küsimusele lähenemise uudsus seisneb eelkõige selles, et neid seoseid analüüsitakse ühiskonna institutsionaalse ülesehituse kontekstis ja teiste Euroopa riikide taustal. Täiskasvanute õpingute jätkamise uurimine formaalharidussüsteemis on tingitud asjaolust, et just siin on täheldatav viimastel aastatel ilmnenud väljalangejate arvu kasv, mis omakorda muudab problemaatiliseks elukestva õppe idee. Projekti käigus püütaksegi analüüsida kas ja kuidas kogu ühiskonna institutsionaalne ülesehitus mõjutab õpingukarjääride kujunemist, millised on täiskasvanute õppimist soodustavad või takistavad tegurid, kuivõrd täiskasvanu tunnetab ja teadvustab end õppijana jne. Neile küsimustele vastuse leidmiseks on kavandatud küsitlus reaalselt formaalharidussüsteemis õppivate täiskasvanute hulgas. Seejuures on tegemist stratifitseeritud valimiga - vastavalt haridustasemele.

projektiga seotud isikud
nr nimi asutus amet  
1.Margarita Kazjulja 
2.Ellu Saar 
3.Rein VöörmannTallinna Ülikooli Rahvusvaheliste ja Sotsiaaluuringute Instituut